Opakovací úkoly 1

python.edumach.cz

⚠️ Toto je sada opakovacích cvičení: Programy musí být sestaveny pouze a jen pomocí dříve probíraných prvků jazyka Python (do lekce 10 včetně):

  1. Proměnné
  2. Základní operace: +, -, *, /
  3. Kreslení objektů: čáry, obdélníky a kruhy
  4. Barvy (paleta pojmenovaných barev)
  5. Náhodné hodnoty + pole pro seznam barev
  6. Cyklus for
  7. Podprogramy

Zmrzlina

Vytvořte program, který na obrazovku nakreslí zmrzlinový kornout. V kornoutu budou tři kopečky zmrzliny – jahodová, kiwi a banánová. Vybarvěte kopečky příslušnou barvou.

Strom

Vytvořte podprogram, který vykreslí strom s třešní v daném místě:

Balón

Vytvořte podprogram, který na zadané místo nakreslí balónek s červeným košíkem:

Čárový kód

Vytvořte podprogram, který nakreslí náhodný čárový kód a zároveň do okna shellu vypíše tloušťky jednotlivých čar:

Balónky

Nakreslete osm barevných balónků. Barvy budou zvolené náhodně, mohou se opakovat:

Kolotoč

Nakreslete různobarevný kolotoč. Barvy budou zvolené náhodně, mohou se opakovat:

Čáry

Napište program, který nakreslí následující obrázek:


Paprsky

Napište program, který nakreslí následující obrázek:


Loďka

Napište program, který nakreslí tento obrázek. Měsíc se vykreslí v náhodné výšce nad hladinou a jeho symetrický odraz na hladině. Samotný měsíc (je tam celkem 3x) bude vykreslovat jeden podprogram:

Žebřík

Nakreslete žebřík. Program náhodně zvolí, zda bude nakloněný vlevo nebo vpravo:

Laser

Nakreslete následující obrazce:

A B C

Kružnice

Napište program, který vykreslí 20 kružnic. Jejich středy se nacházejí na vodorovné ose. Barva každé kružnice je náhodná. Poloměr kružnice je náhodný v rozsahu od 50 do 100 bodů. Šířka pera jsou 3 body.

Čtverečkovaný papír

Nakreslete čtverečkovaný papír:

Mimozemská zpráva

Mimozemšťané nám poslali následující zprávu:

Napište program, který takovou zprávu vygeneruje. Zjistili jsme, že zpráva se skládá z 256 malých elips. Elipsy jsou kreslené do mřížky, která má 18 sloupců a 12 řádků. Každé políčko mřížky má rozměry 20 × 20. Elipsu nakreslíte tak, že:

  1. vygenerujte náhodná čísla pro pořadové číslo řádku a pořadové číslo sloupce, vynásobíte je 20 a to budou souřadnice středu elipsy,
  2. vygenerujete náhodná čísla od 1 do 20 pro šířku a výšku malé elipsy,
  3. když znáte střed a velikost elipsy, tak ji nakreslíte,
  4. toto zopakujete 256×.

Les

Vytvořte program a v něm funkci strom(), který do proměnných x, y přiřadí čísla 200, 150 a pomocí elipsy a obdélníku nakreslí strom. Proměnné x, y představují souřadnice středu horní strany obdélníku.

Upravte předchozí program tak, aby se kreslil les. Ve funkci strom() přiřaďte do proměnných x, y náhodné souřadnice a zavolejte tuto funkci desetkrát.

Jeskyně

Program bude sestaven ze třech podprogramů:

  1. Zelené krápníky: jejich tloušťka je 1 bod, délka 20–70 bodů. Jsou symetrické podle osy x.
  2. Kapky vody: modré kruhy 20–100 bodů v náhodných pozicích. Podmínkou je, že ani jeden nesmí dotýkat krápníků. Jejich počet bude také náhodný (20–30).
  3. Žebřík: hnědý s deseti stupni. Bude procházet celým obrázkem těsně nad spodní řadou krápníků. Podmínkou je, že bude vytvořený pomocí cyklu.

Zahrádka

Muchomůrka: Její pozice viz výsledný obrázek programu nahoře:

Tráva: Přidejte do programu funkci, která pod muchomůrku nakreslí zelenou trávu:

Slunce: Přidejte do programu příkazy, které nakreslí 40 náhodných slunečních paprsků. Sluneční paprsky jsou žluté a vycházejí z levého horního rohu obrazovky, ale nekreslí se přes celé plátno, ale pouze do vzdálenosti, kterou navrhnete (viz obrázek):

Parcely: Přidejte do programu funkci, která vykreslí mapu zastavěného území v pravé horní části obrázku. Každý pozemek je čtverec a velikost strany každého pozemku je náhodná, maximálně však 50 bodů. Mapa má tvar obdélníku. V jedné řadě mapy je pět parcel a na mapě jsou tři řady:

Jezírko: Přidejte do programu funkci, která do obrázku nakreslí modré jezírko. Rybník je nakreslen pomocí dvaceti soustředných modrých kruhů (viz výsledný obrázek programu nahoře).

Rostliny

Květy: Na náhodných místech se vykreslí květ. Každý květ se skládá ze třech částí: trsu trávy, stonku a květu. Trs trávy obsahuje 20 náhodných stébel. Každé stéblo je od kořene vzdálené na x-ové souřadnici maximálně 20 bodů vlevo nebo vpravo. Na y-ové souřadnici je od kořene vzdálené maximálně 40 bodů vždy směřuje od kořene směrem nahoru. Ukázka náhodných trsů:

Stonek má délku 50 bodů a jeho barva je mírně odlišná od barvy trávy.
Květ je žlutý, obsahuje 40 čar, které vycházejí ze středu květu, jejich délka je náhodná. Každá čára květu je v obou osách (x, y) nejvíce 40 bodů od středu květu. Ukázka náhodných květů:

Stromy: Na náhodných místech se kreslí strom. Kmen je vysoký 150 bodů a je široký 5 bodů. Strom má 10 náhodných větví širokých 2 body. Všechny větve směřují nahoru. Ukázka náhodných stromů:

Podmořský svět

Velikost okna bude 600×400 se světle modrým pozadím. Program bude sestaven ze čtyř podprogramů:

  1. Bubliny: kružnice s průměrem 10-30 bodů tloušťkou 2 body na náhodných pozicích. Budou náhodně světle nebo tmavě modré. Podmínkou je, že nesmí zasahovat do řas. Jejich počet bude mezi 20-30.
  2. Žebřík: Bude hnědý s deseti stupni v pozici dle předlohy. Bude končit nad vrstvou písku. Podmínkou je, že bude vytvořený pomocí cyklu.
  3. Řasy: Svislé čáry v počtu 50-100, tloušťky 2 body a výšce 50-150 bodů. Barva každého stonku bude náhodně zvolená ze seznamu 4 odstínů zelené. Ze svislé osy budou náhodně vychýlené od –10 do +10 bodů.
  4. Písek: 10000 kruhů o průměru 4 body po celé délce spodní části okna a výšce 30 bodů. Barva výplně je světle písková a obrysu o něco tmavší.

Noční město

⬇️ Zadání v PDF